onsdag 10 oktober 2012

Det är coolt att vara mattelärare nu!

Fidde, vad är kongruens?

Den frågan fick jag förra veckan och den har jag aldrig fått innan och framför allt inte av en elev i sjuan. Vi har räknat omkrets, area och volym men när vissa kom till cirkelsektorer och förhållandet mellan vinkel och längden på bågen var det stopp. Nu spelar detta ingen roll när eleverna själva kommer på att det nog är algebra de ska lära sig först. Detta får ju mer konsekvenser än att magister blir lite varm i själen och det är att ett gäng filmer till måste spelas in men det fixar jag naturligtvis.

Fick lite rapporter att det fanns en och annan förälder som var lite oroliga för att deras barn inte skulle lära sig den matte som de behöver för att fixa betygen, enligt min mening ska de nog vara mer oroliga för när magister Fredriks mattekunskaper inte räcker till längre för att lära dem mer. Det är skitroligt att få frågor jag inte kan svara på redan och det är fantastiskt roligt att höra ljudet från elever som vill komma extra på lektioner och jobba, börja tidigare och sitta på rasten och jobba vidare.

Med andra ord, det är coolt att vara mattelärare nu! :)

Tjolahopp!

Fredrik

Höll på att glömma att C kommit över 1.2 miljoner poäng i Khan och det är riktigt bra jobbat! B är en aning efter men dom ska ikapp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar