onsdag 26 september 2012

Tillverkning av elevfilmer.

Just nu ser jag med spänning fram emot resultatet av elevfilmerna som de gör just nu. Det är otroligt intressant att övervaka processen och interaktionen mellan eleverna. Just nu är jag lite frågande kring hur de gjort sin planering men jag räknar med att det kommer lösa sig under veckan. Jag räknar med att vissa manus är lite torftiga när de väl börjar filma så då får de göra om och göra rätt. Min förhoppning är att det kommer bli ett tiotal filmer som jag lägger ut på bloggen. I processen har jag valt att inte lägga mig i för mycket utan jag låter dem göra lite egna misstag och jag fokuserar min handledning på det rent teoretiska, sitter i grupperna och förklarar hur de ska tänka för att inhämta fakta osv. Vissa grupper gör uppenbara misstag vad det gäller manus och den muntliga framställan de ska göra men i dagsläget lägger jag mig inte i det utan jag hoppas att de kommer på detta själva någonstans i processen och då gör vi ett inlärningstillfälle av det.

 Jag hoppas verkligen att de låter sina föräldrar gå in på bloggen och läsa lite kring vad vi håller på med just nu i skolan. Allt är ju som sagt öppet för alla att ta del av. Hittills tycker de att det är lite läskigt att mycket läggs på bloggen men på samma gång är det roligt att deras arbete syns och att andra kan ta del av vad de håller på med. Under tiden när de filmar idag ska jag göra en liten kortare utvärdering för att se vad de verkligen tycker och varför de tycker som de gör, ska bli spännande. 

 Det här med att göra genomgångar och lägga det på nätet är bra men naturligtvis är det ingen lösning på de pedagogiska problem som finns i skolan utan bara en del i det och ett medel för att nå målen. Variation är nog det viktigaste och det får jag inte glömma av. Vi får inte fastna i Khan varje lektion utan vi måste förändra och förbättra undervisningen för individen. Alla måste få en chans att utvecklas utifrån sina förutsättningar och där är Khan ett oslagbart verktyg. Jag har totalkoll på vad varje elev gör, när de gör det och varför.



I skill progress ser jag exakt vilka moment de har gjort och jag kan utifrån detta förändra och anpassa min undervisning till den aktuella elevens personliga förutsättningar och behov. 







I focus ser jag vad de jobbat med och hur länge, för att skapa mig en bild över vad de har kämpat lite extra med och vilka svårigheter de har stött på, också detta som ett stöd för att kunna individualisera undervisningen.

Ska nog tillägga att dessa två bilder är inte från någon av mina elever. :)


More to come!

Fredrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar